Grafisk Information
Vi vil ha en ferdig trykkfil når dere bestiller et produkt med trykk. Det betyr at filen må være i et printbart format, og helst i skalaen 1:1 (de spesifikke målene finner du i produktbeskrivelsen av hvert enkelt produkt). Vi anbefaler at du lagrer filen som PDF eller TIFF. Ingen markeringer/marger eller utfall er nødvendig i filen. Vi anbefaler at trykkfilen din har en oppløsning på 100 dpi eller mer.
Gjør følgende for å se kvaliteten på trykkfilen
1. Opprett en arbeidsflate i skala 1:1 (naturlig størrelse).
2. Gjør innholdet i filen din sånn som du vil ha det.
3. Lagre filen som PDF og åpne den deretter i Adobe Reader.
4. Zoom inn så du får se filen i 100 %.
Trykkfilen vises nå i naturlig størrelse og derfor ser du kun en liten del av motivet. Synes du at bildet ser for pikselert/uskarpt ut bør du bytte ut bildet. Husk at du sitter tett inntil skjermen når du kontrollerer resultatet ditt. Gå et par skritt tilbake så du står på samme avstand som man kommer til å se bildene i når produktet er klart.
Andre filformat
PDF-filer er alltid å foretrekke, men vi tar også imot andre filformat, som EPS, TIFF og JPEG. Ikke prøv å lage en trykkfil i Word, PowerPoint, Publisher eller lignende. Disse programmene er ikke egnet for å lage store trykkfiler.
Bildene på skjermen ser annerledes ut sammenlignet med resultatet?Vi forandrer aldri på fargene dine. Digitale bilder kan se annerledes ut i fargen avhengig av hvilke innstillinger skjermen på din datamaskin har. Med et bilde i CMYK kan det oppstå store forskjeller mellom dataskjermen og det printede resultatet, siden en dataskjerm alltid viser fargene i RGB. Derfor kan en svart farge i CMYK for eksempel se grå ut i på skjermen, men når den er printet, blir resultatet likevel svart. For en mer korrekt fargegjengivelse, kan du kalibrere skjermen din.
Vil du ha grafisk hjelp?Vi hjelper deg gjerne med å sette sammen en korrekt trykkfil. Men vi blir da nødt til å ta betalt for tiden vi bruker på det. Grafisk Hjelp finner du som et relatert produkt når du er inne på et produkt, gå inn der for å lese mer.